سکوها انواع مختلفي دارند که اين تنوع، سياستگذاران را با سردرگمي مواجه خواهد ساخت. چرا که نميتوان سياستهاي واحدي را براي انواع سک وها اتخاذ نمود. از اين رو شناسايي انواع مختلف سک وها براي سياستگذاران ضروري به نظر ميرسد. اما مرور اسناد و مدارک علمي در اين زمينه نشان ميدهد که دسته بندي جامع و مورد اجماعي راجع به سک وها وجود ندارد. هدف اين مطالعه، مروري نظاممند، طبقه بندي و ارائه چارچوبي از انواع مختلف سک وها جهت تعميق درک پوياييهاي کسب و کارهاي سک ويي و ارائه يک چارچوب براي طبقه بندي سک وها تحت يک منطق نظري منسجم است تا از اين طريق، مسير سياست گذاري توسعه کسب و کارهاي سک ويي هموارتر گردد. در اين گزارش ابتدا به تعريف سک و و شناسايي ويژگيهاي ماهوي آن پرداخته شده است. پس از آن 5 دسته بندي از سک و به معناي عام آن ارائه گرديده و جمعبندي و مقايسه تطبيقي گرديده است. سپس به بررسي دسته بندي هاي سک وهاي ديجيتال و آنلاين پرداخته شده و 10 طبقه بندي در اين زمينه ارائه گرديده است. در نهايت با جمع بندي و تحليل طبقه بندي ها، به معيارها و محورهاي اصلي که در نوع شناسي سک وها مي بايست مورد توجه قرار گيرد اشاره شده است. نتيجه اين مطالعه آن است که سک وها ابعاد مختلفي را شامل ميشوند که در دسته بندي و نوع شناسي ها بايد مورد توجه قرار گيرند و نمي توان با يک معيار دسته بندي جامعي ارائه داد. اين معيارهاي قابل توجه عبارتنداز: مدل کسب و کار، مدل تعامل، مدل حکمراني، ساختار مالکيت، نوع ارائه محصول/خدمت، پيچيدگي وظايف، نوع فعاليت، محور فعاليت و دسترسي به منابع
پیوند کوتاه :
http://new.itrc.ac.ir/fa/node/46920
پیوند کوتاه کپی شد
تاریخ انتشار
دسته بندی
گزارشات پژوهشی