کارگاه آموزشی"معرفی مدل‌های کسب و کار و شرکت‌های نوپا (استارتاپ) در حوزه اینترنت اشیاء" برگزار شد

شماره :
43263
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:42
دسته بندی

کارگاه آموزشی"معرفی مدل‌های کسب و کار و شرکت‌های نوپا (استارتاپ) در حوزه اینترنت اشیاء" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، کارگاه مذکور توسط دکتر پرنگ زادتوت آغاج، پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا روز دوشنبه 30شهریورماه برگزار شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای گارگاه دستاوردها و خروجی‌‌های گروه توسعه کسب و کار و کارآفرینی، در پروژه اینترنت اشیاء به شکل خلاصه بیان و در ادامه، اکوسیستم اینترنت اشیاء  (Internet of Things) و تبیین جایگاه و نقش بازیگران اکوسیستم اینترنت اشیاء، تشریح شد و  تفاوت ارتباطات ماشین با ماشین"M2M"با اینترنت اشیاء "IoT"بیان گردید، سپس جامعه آمار‌ی و روند‌های کسب و کار و اشیاء متصل به اینترنت، با هدف آشنایی با فضای کار این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه نیز بررسی مدل‌‌های مرجع اینترنت اشیاء با تمرکز بر تبیین جایگاه کسب و کار و مدل‌‌های کسب و کار در IoT، تاثیرIoT بر روی اجزای مدل‌‌های کسب و کار مانند گزاره‌‌های ارزشی، مدل‌های همکاری، ساختار‌های درآمدی و هزینه ای نیز از موضوعات موردتوجه در این کارگاه بود. همچنین کنسرسیوم‌‌های حوزهIoT و استراتژی‌‌های اپراتور‌های موبایل برای ورود به IoT، نیز مور بررسی قرار گرفت. گونه شناسی و دسته بندی مدل‌های کسب و کار IoT، بررسی بستر‌های آزمون (testbeds) اینترنت اشیاء، استارتاپ‌‌های حوزه IoT و پلتفرم‌های اینترنت اشیاء به عنوان یک مدل کسب و کار غالب، از دیگر مباحث قابل توجه در کارگاه بود.

این گزارش حاکی است در این کارگاه به تبیین جایگاه اینترنت اشیاء و تفاوتش نسبت به ارتباطات  M2M و بدنبال آن بیان اهمیت لایه کسب و کار و مدل‌‌های کسب و کار در این پارادایم جدید پرداخته شد و همچنین بررسی نقش‌های مختلف در اکوسیستم اینترنت اشیاء و اینکه چگونه هر بازیگر در این اکوسیستم می‌تواند نقش خود را با توسعه این فناوری ایفاء کند، مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا نیز تعدادی از شرکت‌‌های بین المللی فعال در اکوسیستم اینترنت اشیاء، معرفی شدند. در ادامه نیز توت آغاج، پژوهشگر گروه کسب وکار و کارآفرینی، به بررسی انواع مدل‌‌های ارزش، مدل‌‌های همکاری، ساختار درآمدی و قیمت گذاری در کسب و کار‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء پرداخته و در این بخش گفت که  اینترنت اشیاء چگونه می‌تواند ابعاد: ارزش، همکاری، ساختار درآمدی و قیمت گذاری را در سازمان‌هایی که اینترنت اشیاء را اتخاذ می‌کنند، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در بخش بعدی به گونه شناسی مدل‌‌های کسب و کار مبتنی بر IoT پرداخته شد و رویکرد‌های مطالعات، تحقیقات و گزارش‌‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که نهایتا در یک دسته بندی کلی، مدل‌‌های کسب و کار به 4دسته محصول محور، داده محور، خدمت محور و مبتنی بر پلتفرم تقسیم شدند. همچنین مدل‌های کسب و کار بستر آزمون (testbed) به عنوان یک حوزه دارای پتانسیل تشریح گردید.

X