چارچوب مرجع شاخص¬های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر مریم طایفه محمودی مجری پروژه تدوین چارچوب مرجع شاخص های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشورگفت: به منظور شناسایی شاخصهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی کشور و تشکیل مجموعهای ساختارمند و پوشا از حوزهها، ابعاد، شاخصها و مولفههای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی و در راستای نیل به تحقق فرهنگ مطلوب اسلامی و ایرانی، طراحی و تدوین یک چارچوب مرجع راهنما ضروری می باشد. با کمک چارچوب مذکور، نحوه خوشهبندی و قرارگیری اجزاء در کنار یکدیگر و شاکله مطلوبی از شاخصهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی مشخص خواهد گردید.
وی افزود: در این راستا، پروژه " تدوین چارچوب مرجع شاخصهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور" با هدف کلی تسهیل و تدقیق تحلیل و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور، توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور تعریف شده و به مجریگری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا میباشد.
دکتر محمودی تصریح نمود: هر محتوای بارگذاری شده بر بستر فضای مجازی را می توان از منظرهای مختلفی مانند سوگیری ذهنی فرد در ارائه محتوا و مضمون محتوا مورد بررسی قرار داد و در رابطه با هريك موارد متعددي را مد نظر قرار داد. بدین منوال، نوآوری پروژه مذکور را میتوان در مصورسازی پیام نهفته در مضمون یک محتوا در شرایط سوگیری ذهنی خاص، خلاصه نمود.
وی گفت: بر مبنای متدولوژي مورد نظر، تا اين قسمت از فعاليت در مجموع 830 نمونه محتوا که همگی متعلق به سال 1399 بوده و از سه منبع اینستاگرام، توئیتر و تلگرام استخراج گردیده اند، در 5 قلمرو فردی، خانوادگی، قومیتی، جامعه، ملی و بین المللی و با تفکیک موضوعی مشتمل بر 8 دسته تفریح و سرگرمی، الهیات و اعتقادات دینی، هنر، فرهنگ و هویت، اقتصاد و تجارت، بهداشت و سلامت، علم و فناوری و حقوقی و سیاسی، مورد بررسی قرار گرفتند.
دکتر محمودی در انتها گفت: بر مبنای نتایج حاصل، در خصوص نمونه مورد بررسی، اکثریت محتواها (24.9 درصد) با سوگیری ذهنی مبتنی بر اعتراض یا گلایه ارائه شدهاند و به لحاظ مضمون نیز اکثر محتواهای مورد بررسی (35.8 درصد)، حاوی مضمون صداقت و عدالت باوری بودهاند.