چارچوب مرجع شاخص¬های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور

شماره :
42025
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:39
دسته بندی

چارچوب مرجع شاخص¬های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر مریم طایفه محمودی مجری پروژه تدوین چارچوب مرجع شاخص­ های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشورگفت: به منظور شناسایی شاخص­های فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی کشور و تشکیل مجموعه­ای ساختارمند و پوشا از حوزه­ها، ابعاد، شاخص­ها و مولفه­های فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی و در راستای نیل به تحقق فرهنگ مطلوب اسلامی و ایرانی، طراحی و تدوین یک چارچوب مرجع راهنما ضروری می باشد. با کمک چارچوب مذکور، نحوه خوشه­بندی و قرارگیری اجزاء در کنار یکدیگر و شاکله مطلوبی از شاخص­های فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی مشخص خواهد گردید.

وی افزود: در این راستا، پروژه " تدوین چارچوب مرجع شاخص­های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور" با هدف کلی تسهیل و تدقیق تحلیل و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور، توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور تعریف شده و به مجری­گری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا می­باشد.

دکتر محمودی تصریح نمود: هر محتوای بارگذاری شده بر بستر فضای مجازی را می توان از منظرهای مختلفی مانند سوگیری ذهنی فرد در ارائه محتوا و مضمون محتوا مورد بررسی قرار داد و در رابطه با هريك موارد متعددي را مد نظر قرار داد. بدین منوال، نوآوری پروژه مذکور را می­توان در مصورسازی پیام نهفته در مضمون یک محتوا در شرایط سوگیری ذهنی خاص، خلاصه نمود.

وی گفت: بر مبنای متدولوژي مورد نظر،  تا اين قسمت از فعاليت در مجموع 830 نمونه محتوا که همگی متعلق به سال 1399 بوده و از سه منبع اینستاگرام، توئیتر و تلگرام استخراج گردیده اند، در 5 قلمرو فردی، خانوادگی، قومیتی، جامعه، ملی و بین المللی و با تفکیک موضوعی مشتمل بر 8 دسته تفریح و سرگرمی، الهیات و اعتقادات دینی، هنر، فرهنگ و هویت، اقتصاد و تجارت، بهداشت و سلامت، علم و فناوری و حقوقی و سیاسی، مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر محمودی در انتها گفت: بر مبنای نتایج حاصل، در خصوص نمونه مورد بررسی، اکثریت محتواها (24.9 درصد) با سوگیری ذهنی مبتنی بر اعتراض یا گلایه ارائه شده­اند و به لحاظ مضمون نیز اکثر محتواهای مورد بررسی (35.8 درصد)، حاوی مضمون صداقت و عدالت باوری بوده­اند.

X