پروژه "ارائه مدل مفهومي پژوهشي كسب و كار جهت تاسيس شركت ترانزيت بين الملل"

شماره :
41656
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:38
دسته بندی

پروژه "ارائه مدل مفهومي پژوهشي كسب و كار جهت تاسيس شركت ترانزيت بين الملل"

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر علیرضا یاری مجری این پروژه با تاکید بر اهمیت بالای تامین ظرفیت ارتباطی میان کشورها و همچنین اتصال به اینترنت با توجه به رشد تقاضا در دنیا گفت: تا کنون سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقه ای و هم بین المللی در مسیرهای خشکی و دریایی صورت گرفته و ایران هم به جهت شرایط جغرافیایی، می تواند مسیر جذابی برای اتصال شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب کشور باشد که مورد توجه کشورهای همسایه هم بوده است.

وی با بیان این که در این پژوهش که به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شد، ضمن بررسی روند
 بین المللی و منطقه ای درحوزه تامین ظرفیت ارتباطی، پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه نیز بررسی شد،  همچنین اظهار داشت: این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه داشته و نتایج آن حاکی از آن است که حضور محتوا در داخل کشورها باعث شده تا میزان رشد حجم ترافیک مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش برود.

به گفته وی، طبق این بررسی، روند رشد بازار ترانزیت در تمامی مسیرها رو به کاهش بوده و علاوه بر آن نه تنها قیمت خدمات ترانزیت در دنیا و تقریبا در همه مسیرها رو به کاهش رفته، بلکه روند رشد میزان درآمد شرکت ها نیز از فروش ظرفیت نیز رو به کاهش است.

یاری خاطر نشان کرد: بنابراین تمرکز این پژوهش در ایجاد مزیت های رقابتی در خدمات با مسیرهای کوتاه، امن و جایگزین با هزینه کمتر خواهد بود که در طراحی مدل کسب و کار شرکت ترانزیت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که، در این پروژه پتانسیل بازار و نحوه حضور شرکت ترانزیت در بازار با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، افزود: در حوزه ترانزیت بین الملل، ایران به جهت دارا بودن منابع بسیار مناسب و شبکه با کیفیت سراسری در سطح کشور، به راحتی می تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند. چرا که علاوه بر زیرساخت های وزارت پژوهشگاه ارتباطاتا و فناوری اطلاعات، زیرساخت های دیگری مثل شبکه فیبری که در کنار شبکه انتقال برق شکل گرفته و همینطور شبکه فیبری کنار خطوط راه آهن موجود است و می تواند در شکل دهی مسیرهای جایگزین برای شبکه اصلی به کار رفته و در تکمیل خدمات سهیم باشد.

دکتر یاری تصریح کرد: با توجه به موضوع بازار و نیازهای مشاهده شده در بخش های متفاوت مشتریان، مدل های نوآورانه در کسب و کار بخش ترانزیت داده، مورد توجه قرار گرفت و ایده­های جدیدی در این حوزه ارائه شد.

مجری این پروژه ادامه داد: در این پژوهش با امکانسنجی اقتصادی سعی شد جهت مناسبی برای فعالیت در حوزه ترانزیت بین­الملل داده، مشخص شود تا برای بهره برداری از فرصت های فراوان موجود در کشور، راهبردهای مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی و امکان جذب مشتریان و همچنین زمینه کسب سهم بازار مناسب برای کشور فراهم ­شود.

دکتر یاری در پایان یکی از خروجی های اصلی این پروژه را بررسی سناریوهای متفاوت برای ایجاد شرکت ترانزیت، تدوین مدل کسب و کار شرکت ترانزیت بین الملل و امکان سنجی اقتصادی تاسیس شرکت ترانزیت بین الملل برشمرد.

 

X