نوسازی آرم پژوهشگاه

شماره :
43689
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:42
دسته بندی

نوسازی آرم پژوهشگاه

مأموریت‌ها، اهداف، پیش‌نیازها و توانمندی‌‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول سالیان دستخوش تغییرات متعددی شده است. شاید یکی از بزرگترین این تحولات، پیدایش مبحث تازه‌ای به نام فناوری اطلاعات از حدود یک دهه قبل در این پژوهشگاه باشد که موجب تغییر نام آن از «مرکز تحقیقات مخابرات» به «پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات» گشت. مباحثی چون امنیت فاوا و سیاستگذاری و مدیریت راهبردی در سیر این تغییر و تحول به حوزه‌‌های مأموریتی پژوهشگاه افزوده شدند که شکل‌گیری پژوهشکده‌‌های مرتبط نیز در همین راستا صورت پذیرفت.

اصلاح و «روتوش» آرم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پی همین تحولات ناگزیر و با هدف پویایی، زیباسازی و حرفه‌ای‌سازی بیشتر و نیز سازگاری با مفاهیم و نیازهای روز و مرتبط صورت پذیرفت. مأموریت‌ها و اهداف پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همانگونه که در بالا ذکر شد در طول سالیان دچار تغییرات متعددی شده که اصلاحاتی را در فرم و رنگ آرم به عنوان نمایه و سمبل یک سازمان می‌طلبد.

در راستای ارتقای آرم تلاش شد تا در عین حفظ کلیت آن (که القاکنندۀ مفهوم ارتباطات است)، از خطوط نرم‌تر و بااعوجاج‌تر و رنگ‌‌های بامعناتر در فرم استفاده شود. ضخامت متفاوت چهار خط اصلی به کار رفته نیز از یکنواختی طرح و نیز مشابهت آن به نماد‌های اتصال به شبکه و wifi می‌کاهد. این تفاوت اندازه به همراه همآیندی «انحنا» و «زاوبه» و تقابل مطبوعی که این دو با یکدیگر ایجاد می‌کنند نه تنها بر پویایی و تنوع حوزه‌‌های فعالیت انگشت می‌گذارد که بر جذابیت ظاهری آرم نیز به طرز چشمگیری می‌افزاید. چهارتایی بودن نوارها، همچون گذشته، می‌تواند نه تنها اشاره به چهار پژوهشکده‌ی موجود داشته باشد، که نمایانگر چهار فصل سال و یا چهار عنصر بنیادین (عناصر اربعه) که شالوده‌ی مفهوم کیهان از لحاظ زمانی و جرمی است نیز باشد. حالت بیضی‌گونه‌ی کوچکترین جزء آرم نیز علاوه بر اشاره به صور فلکی و کائنات و آفرینش، بیانگر قالب «لنز» و «چشم» نیز هست که اشاره به هدایت نور و تمرکز و «شهود» و «بینش» دارد.

استفاده از رنگ‌‌های متفاوت در طرح، علاوه بر زیبایی بصری، به بخش‌‌های مختلف پژوهشگاه نیز اشاره دارد. رنگ یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی نشان است. رنگ میتواند پیام‌های مثبت و منفی بفرستد، اعتماد را توسعه داده یا کاهش دهد و حتی فعالیت‌‌های شیمیایی را در مغز تحریک کند. انتخاب مناسب رنگ می‌تواند طراحی آرم و نشان را تقویت و یا تضعیف کند. رنگ‌‌های اصلی به کار رفته در آرم که از هویت سازمانیِ پژوهشگاه را تشکیل می‌دهند عبارتند از:

آبی پررنگ‌

نشاندهندۀ حرف‌‌های بودن ، اعتماد، تفکر جدی، صداقت، اخلاص و آرامش است. آبی با موفقیت و اقتدار نیز همراه است و به همین دلیل رنگ مورد علاقه‌ای در موسسات مالی و نهاد‌های دولتی است. آبی در میان عموم مردم محبوبیت دارد و مثبت ترین و امن ترین رنگ برای مخاطبان در سطح جهان است. همچنین این رنگ طول موج بلندی داشته و از فاصلۀ دور نیز دیده می شود. بسیاری از شرکت‌های مخابراتی، ارتباطاتی و فناوری-محور از رنگ آبی استفاده میکنند.
از نظر معنایی، آبی تداعی‌کننده مفهوم ارتباطات نیز هست.

فیروزه‌ای

رنگ فیروزه ای را رنگی ایرانی می‌دانند که می‌تواند تداعی‌کنندۀ مفاهیم و هویت‌‌های ملی و اسلامی باشد. این رنگ در کاشی‌کاری‌‌های مساجد و گنبد آنها نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است. فیروزه‌ای به عبارتی سمبل پیچیدگی، فرهیختگی و قدمت است.

(سبز)آبی روشن

رنگ آبی روشن تمام جنبه‌‌های روح را نشان می دهد و هم معنای ایمان می دهد و به فضای لایتناهی و روح اشاره می‌کند. رنگ سبزآبی روشنی که در خم سوم آرم به کار رفته علاوه بر القای حس آرامش و حفاظت و امنیت، پلی بین رنگ سبز و رنگ فیروزه‌ای است. همچنین به دلیل وجود رنگ آبی تیره در خم اول، ترکیب رنگ‌ها (آبی به فیروزه‌ای به سبز-آبی به سبز) حالتی سینوسی‌گونه و موّاج دارد که این بسامد علاوه بر پویایی و لطافت چشم، تداعی‌کننده سیگنال‌ها و موج‌‌های سینوسی است که شالوده‌ی ارتباطات را تشکیل می‌دهد.

سبز

نماد رشد و پویایی است و به عنوان کوچکترین جزء و مبدا این رشد انتخاب شده است. رنگ سبز روشن، علاوه بر القای رشد و طراوت، آمیزشی از ایمان و دانش است.

به طور کلی ترکیب رنگی به کار رفته علاوه بر چشم‌نوازی، طیفی از رنگ‌‌های متفاوت را در مقابل دیدگان می‌گستراند که همزمان بیانگر پویایی، تنوع، رشد، قدمت و تکیه بر هویت بومی در عین نوآوری است. امید است با یاری خداوند منان تحول، پویایی و نوآوری محدود به آرم و رنگ‌ها نمی‌ماند و در لایه لایه‌ی سازمان، راهبری پروژه‌ها و گستره‌ی پژوهش‌ها نمود خواهد یافت. انشاءالله.

X