مطالعات پژوهشگاه ICT به جهت گیری مسیر تکامل هوش مصنوعی کمک می کند
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر ستار هاشمی در دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (2019 IKT ) که صبح امروز (سه شنبه 10 دی) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، به موضوع هوش مصنوعی اشاره و اظهار کرد: هوش مصنوعی در راستای اهدافی است که در کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش مدنظر قرار داده شده است.
وی افزود: حجم داده در دنیا به دلایل مختلف به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است و این در کنار پلتفرمها و بسترهای پردازش داده میتواند به عنوان مزیت رقابتی شرکتهای دنیا و کشورها قرار گیرد.
هاشمی با تاکید بر اهمیت داده ها و محاسبات ادامه داد: اهمیت این موضوع به گونهای است که بسیاری از اندیشمندان در دنیای امروز انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر معادلات میدانند، اما در صورتی که بخواهیم به صورت مصداقی به اتفاقات این عرصه نگاه کنیم به آمار شگفتانگیز رشد داده میرسیم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تشریح کرد: در یک محاسبه از این موضوع شاهد ارسال ۱۸۸میلیون ایمیل، دانلود ۳۹ هزار برنامه کاربردی، انتشار ۵۵ هزار پست اینستاگرام، در هر دقیقه هستیم و بر اساس اعلام منابع معتبر در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید داده هر کاربر در ثانیه 7/1 مگابایت خواهد بود که این اعداد شگفتآور است.
وی گفت: این آمار اهمیت نیاز به هوش مصنوعی را دوچندان می کند و باید آن را بررسی کنیم زیرا در این شرایط شاهد چالش هوش مصنوعی علیه هوش مصنوعی خواهیم بود.
هاشمی در خصوص اتفاقاتی که به واسطه هوش مصنوعی در دنیا به وقوع پیوسته است، گفت: مدیریت حمل و نقل هوشمند، مدیریت ترافیک، کمک به درمانهای خصوصی مسئله ای مانند پیش بینی نارسایی کبد و درمان شخصی سازی شده، یادگیری ماشین، خودروهای خودران، دستاورهای هوشمند و سنجش از راه دور نشان میدهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در زندگی بشر نفوذ پیدا کرده است.
وی همچنین به مطالعاتی که به تازگی توسط موسسه مک کینزی انجام شده اشاره کرد و گفت: طبق نتایج این مطالعات، تا سال ۲۰۳۰ عوامل هوشمند میتوانند جایگزین ۳۰ درصد نیروی انسانی فعلی جهان شوند. در مطالعه دیگری نیز با موضوع تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد تا سال 2030 مشخص شد که 7/15 تریلیون دلار میزان تولید ناخالص داخلی جهانی از حوزه هوش مصنوعی تامین میشود که از این میزان تنها ۲ درصد سهم خاورمیانه است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این آمار، خاطرنشان کرد، که ایران در جایگاه مناسبی برای کسب سهم بازار حضور ندارد و بر این اساس وزیر محترم ارتباطات بارها بر این مساله تاکید کردهاند و اطمینان دارم پژوهشگاه نیز اهدافی را برای جهت گیری در این مسیر مد نظر قرار خواهد داد.