راهکارهای نوین برای افزایش اتصال مردم و کسبوکارها به فیبر نوری در نشست تخصصی
در نشست تخصصی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران اپراتورها و ذینفعان گرد هم آمدند تا درباره پروژه فیبر نوری صحبت کنند. آنها مسیر گذشته، نقاط قوت و ضعف پروژه، و چالشهای اتصال مردم و کسبوکارها به فیبر نوری را بررسی کردند و راهکارهای جدیدی برای افزایش اتصال و تحریک تقاضا ارائه دادند. این نشست با هدف بهبود دسترسی دیجیتالی در کشور برگزار شد و اهمیت ویژهای داشت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نشست تخصصی با محوریت "راهکارهای افزایش اتصال مردم و کسبوکارها به فیبر نوری" در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این نشست با حضور مدیران و ذینفعان مختلف زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال برگزار گردید و به بررسی ابعاد مختلف طرح ملی فیبر نوری پرداخت.
هدف کلی از این نشست، بررسی مسیر گذشته پروژه توسعه فیبر نوری، نقاط قوت و ضعف این پروژه و همچنین رفع مهمترین چالشهای اتصال مردم و کسبوکارها به فیبر نوری و راهکارهای افزایش اتصال و تحریک تقاضای فیبر نوری بود.
*بررسی های دقیق و راهکارهای افزایش اتصال مشترکان به فیبر نوری*
سید محمد رضوی زاده، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست اظهار داشت: "طبق آماری که وجود دارد، بیش از ۷۰ درصد دسترسی در کشورهای پیشرفته از طریق فیبر و ثابت است؛ در کشور ما به دلیل عدم توجه در سالهای گذشته این شبکهها رشدی نداشتند اما در دولت قبل این مساله به عنوان پروژه اصلی وزارت ارتباطات در نظر گرفته شد و مورد تاکید قرار گرفت." وی افزود: "طبق تاکید وزارت ارتباطات این پروژه همچنان در اولویت است اما نیازمند بازنگری در مسیر اجرا با تمرکز بر اتصال به جای پوشش است. در این پروژه مقرر شد طی چهار سال عقبماندگیها را جبران کنیم تا حدی که دسترسی با کیفیت از طریق فیبر برای مردم کشور فراهم شود. این موضوع سبب شد تا فشار حداکثری بر اپراتورها و مجریان این طرح اعمال شود. افرادی که در این جلسه حاضر هستند همگی درگیر این پروژه هستند و میدانند که فشارها برای پیادهسازی این پروژه به چه میزان بوده است؛ امروز به لطف خدا و تلاشهای خستگیناپذیر اپراتورها به آمار دسترسی قابل توجهی در ایجاد شبکه فیبر نوری کشور رسیدهایم." رضوی زاده ادامه داد: "طبق آخرین آمار، هشت میلیون و صد پورت دسترسی ایجاد شده است، اما در بحث اتصال، استفاده و استقبال از طرف مشترک نهایی تنها ششصد هزار مشترک متصل هستند و این اختلاف زیاد شده است؛ در وزارت ارتباطات این مساله و چالش به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شد و مقرر کردیم که پروژه تحقیقاتی در این خصوص داشته باشیم." وی درباره اقدامات انجام شده در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص پروژه شبکه فیبر نوری در کشور بیان کرد: "در پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه، بررسیهای منظم و دقیقی را با همکاری بخش خصوصی و دولتی درباره چالشهای موجود در این حوزه انجام دادهایم و در نظر داریم همانند این جلسه و نشستهای تخصصی، این بحث را در اولویت قرار دهیم تا وزارت ارتباطات به عنوان حاکمیت و به واسطه همفکری با بخش خصوصی هرچه سریعتر موانع و چالشهای موجود در این بخش را برطرف کند."
*باید کاربران ADSL را به سمت شبکه فیبر نوری سوق دهیم*
صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در این جلسه ضمن ارائه ای با موضوع چالش اتصال در طرح توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها، اظهار کرد: روند رشد ۹ ساله پوشش و اتصال فیبر در اروپا نشان می دهد پوشش سمت اجرا کننده است ولی اتصال جنبه های مختلفی دارد. وی در ادامه با اشاره به اختلاف موجود در حوزه توسعه شبکه فیبر نوری و تقاضا از طرف مصرف کننده، بیان کرد: این فاصله عدم تقاضا و توسعه ناامید کننده نیست ولی نمی توان نادیده گرفت و باید این مساله را برطرف کرد. عباسی شاهکوه با اشاره به رتبهبندی جهانی ایران در زمینه اینترنت ثابت، گفت: "در حال حاضر در رتبه 140 جهان قرار داریم، اما با ایجاد سه میلیون اتصال بالای ۳۰ مگابایت، میتوانیم به راحتی به رتبه زیر صد در اینترنت ثابت برسیم." وی تاکید کرد که مسئله اصلی مردم، کیفیت اتصال به اینترنت است و اگر فیبر نوری با کیفیت ارائه شود، مردم به سمت استفاده از این شبکه خواهند آمد. عباسی شاهکوه افزود: "در مدت کوتاهی به ۸ میلیون پورت فیبر نوری دست یافتهایم که نسبت به اروپا این آمار بسیار مطلوب است. اما برای جذب مشترک نهایی با هزینه مناسب، نیاز به همکاری بیشتر دولت با اپراتورها داریم." در برنامه هفتم توسعه، هدف اتصال ۲۰ میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری تعیین شده است. عباسی شاهکوه ابراز امیدواری کرد که با پوشش کامل، کاربران ADSL به سمت شبکه فیبر نوری سوق داده شوند و با برنامهریزی مناسب، از پتانسیلهای موجود برای جذب کاربران نهایی بهرهبرداری شود. در دولت جدید با توجه به مسیر طی شده تاکنون، اصلاحات و بازنگری هایی در خصوص هدف گذاری پروژه اینترنت فیبر نوری انجام شده است و ایجاد اتصال و جذب کاربر بعنوان الویت اصلی و مهم در این طرح هدف گذاری تبدیل شده است.
*گزارش راهکارهای افزایش اتصال مردم و کسبوکارها به فیبر نوری*
در ادامه، گزارشی درباره چالشها و راهکارهای افزایش اتصال مردم و کسبوکارها به فیبر نوری توسط گروه آیندهپژوهی و دادهآمایی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال ارائه شد. در این ارائه به سیاستهای کشورهای پیشتاز در بحث جذب کاربر در حوزه فیبر پرداخته شد.
همچنین نمایندگان اپراتورهای ایرانسل، همراه اول، مخابرات، مبین نت، شاتل، پیشگامان، صبانت، های وب، سندیکای مخابرات، نظام صنفی رایانه ای، سازمان تنظیم مقررات، معاونت فناوری و نوآوری وزارت، شرکت داده پردازی فن آوا و دیگر بازیگران زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال به اظهار نظر پرداختند. از جمله موانع و چالشها در این حوزه به اتصال فیزیکی به کاربر نهایی (300 متر انتهایی)، تمایز کیفیتی کم با FITC، قیمت پایین اینترنت موبایل، کمبود محتوای مناسب، وروود شرکت مخابرات به بحث سرویس به جای کسب درآمد از شبکه، و ایجاد رقابت نابرابر، کمبود تبلیغات، افزایش هزینه های احداث در سمت اپراتورها، عدم کفایت پوشش متناسب با تعداد کاربران در شهرهای بزرگ، تعارضات با شهرداری ها، هزینه بالای سوئیچ به شبکه فیبر و قیمت بالای تعرفه خدمات فیبر اشاره شد. همچنین در بحث مشوقهای جذب کاربر در شبکه فیبر میتوان به ایجاد محتوای مناسب، خدمات متمایز، کاهش تعرفه خدمات، ایجاد رضایت در کاربر و تبلیغات شفاهی، حضور و رقابت اپراتورها و دسترسپذیری گسترده اشاره کرد.
در پایان نشست، شرکتکنندگان به بحث و بررسی پیرامون موضوع پرداختند. این تبادل نظرها به شفافسازی بیشتر و یافتن راهحلهای عملی برای پیشبرد پروژه فیبر نوری کمک شایانی خواهد کرد.