تاکید بر تجاری سازی در گامهای بعدی جویشگرهای بومی

شماره :
42695
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:40
دسته بندی

تاکید بر تجاری سازی در گامهای بعدی جویشگرهای بومی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) در  این مصاحبه دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی،  دکتر علیرضا یاری، نتایج و دستاورد‌های آنرا تشریح کرد.

وی با بیان اینکه معرفی این محصولات امکان تجاری سازی آنها را فراهم کرده و راه را برای تعامل و مشارکت با سایر بازیگران این حوزه  فراهم نمود، به شرح زیر مهمترین نکاتی که در ادامه طرح به نقل از مجریان پروژه مطرح شده است را عنوان نمود:

  • مهمترین مشکل جویشگر‌های بومی "یوز" و "پارسی جو" رقابت با گوگل و اخذ سهم بازار مناسب از بازار جستجوی کشور است.
  • دست یابی به فناوری عمیق در کاربرد‌های طرح دقت مناسبی را برای مترجم ماشینی "ترگمان" و سایر کاربردها فراهم کرده است.
  • سرویس نقشه "پارسی مپ" توانمندی خوبی با توجه به پردازش زبان فارسی ارائه کردند ولی نیاز به نقشه‌‌های دقیق بومی هستند که در اختیار برخی سازمان‌های دولتی است.
  • سرویس‌های رایانامه بومی "چاپار" با تاکید بر امنیت اطلاعات و کاربران در تلاش هستند در صورتیکه مردم به نکات امنیتی در هنگام به کارگیری خدمات غیر بومی توجه نمی کنند.
  • امکان اتصال به پیام رسانها و تلفیق با این سرویس را "النون" به عنوان یک
  • سایت اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی "SID" ضمن افزودن بیش از 100 هزار مقاله از مجامع داخلی با همکاری ترگمان امکان ترجمه آنلاین مقالات تخصصی را نیز فراهم کرد.
  • جویشگر تصویری "کاوش" با بهره گیری از یادگیری عمیق دقت خود را بهبود داد.
  • دانشنامه آزاد عمومی زبان فارسی "ابوریحان" با بیش از 80 هزار مدخل راه اندازی شد.
  • "گراف دانش فارسی" با ظرفیت بیش از 500هزار مدخل فارسی برای اولین بار در کشور ایجاد شده است.
  • "فارس نت" شبکه واژگانی عمومی زبان فارسی از 30 هزار مدخل فارسی به 100هزار مدخل ارتقاء یافت.
  • شبکه تصویری "تصویر نت" با 8 میلیون عکس ارائه شد.
  • بانک درختی و ابزار‌های نحوی"تشخیص موجودیت نامدار" و "هم مرجع گزینی" برای اولین بار در سطح صنعتی برای زبان فارسی تولید و ارائه شد.
  • سامانه‌‌های تحلیل خبری "خبرجو" و "هشتگ" با توانمندی مرور شبکه‌‌های اجتماعی ارائه شد.
  • در آخرین بخش محصول‌های تبلیغات هوشمند "هشتاد" و "ادبید" برای ایجاد سکوی جذب تبلیغات و کسب درآمد جویشگرها و شبکه‌‌های اجتماعی ارائه شد.

در ادامه یاری ضمن بیان اهمیت یکپارچه سای و تجاری سازی جویشگر‌های بومی توضیح داد که در میزگرد‌های تخصصی همایش که در آن اساتید، متخصصین و کاربران به بحث و تبادل نظر پرداخته و موضوعات زیر را مطرح کردند:

  • مهمترین مشکل جویشگر‌های بومی نداشتن فرصت مناسب و برابر با گوگل می‌باشد که از حاکمیت درخواست ایجاد این فرصت را داشتند.
  • دسترسی سهل گوگل به اطلاعات سازمان‌های دولتی در صورتیکه از جویشگر‌های بومی بعضا جلوگیری می­شود.
  • جویشگرها ناامید از دسترسی به دادگانی می باشند که در اختیار حاکمیت است.
  • نیاز به بازو‌های تجاری سازی قوی که خود دسترسی به بازار را برای آنها فراهم کرده و برندسازی مناسبی برای آنها فراهم گردد.
  • کیفیت خدماتی نظیر مسیریابی و جستجوی نقشه نیاز به اطلاعات سازمانها، اصناف و غیره می‌باشد که بعضا دسترسی به آنها دشوار است.
  • سرمایه گذارها به دلیل عدم شفافیت قوانین و مقررات این حوزه و عدم ایجاد فرصت مناسب برای خدمات بومی، علاقه ایی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند.

در پایان، ایشان با بیان این که تجاری سازی هر محصولی نیاز به مقدمات و زیرساخت‌های لازم در کشور دارد که به نظر شرکت کنندگان در همایش هنوز در کشور بستر ارائه خدمات و محتوای جویشگر بومی بطور کامل فراهم نبوده و از سوی حاکمیت فرصت مناسبی برای توسعه و به کارگیری خدمات بومی فراهم نشده است،  این امید را دادند که موضوع در شورای راهبری طرح  و اقدام لازم در جهت بهبود مسیر طراحی و اجرا خواهد شد.

 

X