بررسی رقابت میان جویشگر بومی و رقبای خارجی
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این کارگاه که با حضور شماری از کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) در محل این پژوهشگاه تشکیل شد، "رقابت میان جویشگر بومی و رقبای خارجی" از مدل فضای رقابتی در طرح جویشگر بومی برای حاضران بیان شد.
"اکبر مقدر" ارایهکننده کارگاه، ضمن مرور مباحث پیشین در این کارگاه به بیان پنج نیروی موثر بر شدت رقابت در صنعت نظریه "پرفسور مایکل پورتر" با عناوین تهدید ناشی از احتمال ورود رقبای جدید به بازار (تهدید تازهواردها، تهدید ناشی از طرف کالاها و خدمات جانشینها (تهدید جایگزینها)، قدرت خریداران در تحمیل اراده خود (قدرت چانهزنی مشتریان)، قدرت فروشندگان در تحمیل اراده خود (قدرت چانهزنی تامینکنندگان) و رقابت درون صنعت (شدت رقابت شرکتها برای کسب مقام نخست) پرداخت.
این گزارش حاکی است تشکیل این کارگاهها درراستای تدوین راهبردهای جویشگر بومی است که خروجی و نتیجه آن به شورای فنی طرح جویشگر بومیارایه و پس از آن برای ارایه به شورای راهبری طرح جویشگر بومی فرستاده میشود.
گفتنی است تمامی اطلاعات مربوط به طرح جویشگر بومی در پایگاه اینترنتی این طرح به نشانی www.didras.irدر دسترس علاقهمندان است.