افزایش 10 برابری تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت طی دو سال / درخواست 51 شرکت برای دریافت پروانه اپراتورهای مجازی
وزیر ارتباطات گفت: برنامههایی که برای آینده در پیش داریم این است که در زمینه تلفن همراه بتوانیم به اپراتورهای مجازی نیز پروانه دهیم به این معنا که نیاز به سرمایه گذاری و احداث شبکه جدید ندارد بلکه از بخش خالی و 3 اپراتور موجود طبق قرارداد به صورت مجازی به مشترکین و متقاضیان خدمات مخابراتی، سرویس دهی خواهند داشت.
گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دولت باوزیر ارتباطات
پیشرفت سریع تکنولوژی و نفوذی که در دوره حاضر بر تمام شقوق زندگی بشر دارد، همینطور الکترونیکی شدن دولتها موضوع مهمی است که میزان تحقق آن میتواند به سرعتِ پیشرفت هر کشوری کمک کند، در حال حاضر کشورهای صاحب فناوری این مزیت و برتری را دارند تا بتوانند با صدور این دانش و تکنیکهای سخت و نرم آن مزیت رقابتی بازار جهانی را از آن خودشان کنند. اما کشور ما که در مسیر توسعه، برنامههای متعددی را طرح ریزی کرده، چه برنامه ای برای رونق فضای ارتباطی و بهره مندی بیشتر از تکنولوژی دارد؟
به نظر میرسد سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی بهترین پاسخها و و اقعیترین تصویر را از چشم انداز و موقعیت فعلی ارائه کند، به همین منظور در گفت و گویی کمتر از یکساعت در دفتر وزیر، زوایای پنهان و آشکار حوزه ارتباطات کشور را در بوته بررسی قرار دادیم.
بفرمایید با رفع تحریمها و آغاز پساتحریم چه اتفاقی در حوزه ارتباطات کشور میافتد؟
ابتدا تشکر میکنم از همه کسانی که فضای پساتحریم را برای ما به وجود آوردند، کار بزرگی انجام شده و موفقیتی ملی محقق شده و به یاری خدا این چند ماهه پیش رو را پشت سر بگذاریم و تحریمهای ظالمانه از کشور برداشته شود و در این موفقیت، ملت، رهبری و شخص رییس جمهور همراه و پشتیبان تیم مذاکره کننده بودند و این زحمات فضای جدیدی را برای تمام وزارتخانهها فراهم میکند که هم میتواند فرصت باشد و هم از نگاهی تهدید محسوب شود، به این معنی که اگر در شرایط تعامل گسترده با دنیا راهبرد مناسب اعمال کنیم شرایط پس از رفع تحریمها فرصت است اما اگر بخواهیم خود را به دست شرکتها و کشورهای خارجی بسپاریم که آنها برای ما تصمیم بگیرند، تهدید است. خوشبختانه از همان روزهای اول توافق، آقای دکتر روحانی تأکید کردند که همه دستگاهها کمیتههایی تشکیل دهند و بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای دوران پساتحریم برنامه ریزی کنند و ما نیز همین اقدام را انجام دادیم و فکر میکنیم دوران پساتحریم یک فضایی را برای وزارت ارتباطات به وجود میآورد که ما بتوانیم اهدافی را که در صدد تحقق آنها بودیم با کیفیت بالا از نظر تکنولوژی و با هزینه کمتر و فضای رقابتی ببشتر عملی کنیم. همانطور که میدانید در این وزارتخانه از نظر فضایی، ماهواره، همچنین اینترنت، مخابرات و همه بخشهایی که در ارتباط با آنها هستیم تقریباً در لبه تکنولوژی قرار داریم به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته ای که در دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است و تلاش میکنیم در شرایط پساتحریم جلب سرمایه خارجی داشته باشیم، فناوریهای پیشرفته را وارد کشور کنیم و حتی مدیریت این فناوریها را بیشتر مورد توجه داشته باشیم و با تکیه بر نیروهای بسیار خوبی که در داخل کشور داریم و تواناییهایی بالای موجود، صادرات و بازار خوبی را برای حوزه سخت افزار و بالاخص نرم افزار ایجاد کنیم.
برای جذب سرمایههای خارجی در حوزههای مختلف و همچنین ورورد ایران به بازارهای جهانی چه برنامههای مشخص و راهبردهای عملیاتی در پیش دارید؟
موضوع صدور سخت افزار و نرم افزار در زمانی که بازار بین الملل برای ما باز میشود مطرح است چرا که وقتی فضای بین الملل و فضای منطقه برای ما باز شود، در واقع بازار جدیدی به روی کشور ما گشوده میشود و در رابطه با آر اند دی –تحقیق و توسعه و فناوریهای جدید- در پساتحریم شرایط با گذشته متفاوت میشود و میتوانیم برای پروژههای مختلف جلب سرمایه داشته باشیم و شرکتهای خصوصی در داخل میتوانند زمینه مشارکت با شرکتهای خارجی را فراهم کنند و در پروژههایی با یکدیگر شریک تجاری شوند. همچنین قابل پیش بینی است که میتوانیم با تعداد کشور و شرکتهای بیشتری مذاکره کنیم و شرکت کنندگان در مناقصههای خارجی برای وارد کردن تکنولوژی بهتر، در کشور ما افزایش یابند لذا میتوانیم رقابت جدی در حوزه تعرفه و بودجه داشته باشیم در مورد نرخ اجرای پروژههای حوزه ارتباطات و همچنین در رابطه با موضوع انتخاب تکنولوژی با قدرت انتخاب بالاتری مواجه خواهیم بود، البته در گذشته در حوزه انتقال تکنولوژی مشکل وجود داشت اما امروز پیش بینی میشود در این مقوله محدودیتی در میان نباشد و عملاً دسترسی به تکنولوژیها ممکن است.
برای انتقال دانش فنی چه برنامه ریزیهایی دارید؟
این مهم به این نحو قابل تصور است که در آینده پروژههای مهمی در حوزه آی تی سی و ماهواره اجرا شود و با توجه به داشتن فارغ التحصیلان بسیاری در رشتههای تخصصی ارتباطات به نظر میرسد پروژههای تحقیقاتی مشترک موجب شود که با سرعت بتوانیم در این زمینه برای خودکفایی هر چه بیشتر رشد داشته باشیم.
پهنای باند در مدت برنامه ششم توسعه چه پیشرفتی را شاهد خواهد بود و در طول دوسال گذشته چقدرتوسعه پهنای باند داشته ایم؟
هفت بند از سیاستهای کلی برنامه ششم به طور مستقیم مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از سویی حدود پنجاه درصد سیاستهای ابلاغی نیز مرتبط با حوزه کاری وزارت ارتباطات است چرا که دیگر ارگانهای اجرایی نیز برای انجام بهتر مأموریتهای خود و افزایش بهره وری بیشتر به ابزار آی تی نیاز دارند و به این ترتیب برنامه ششم محوریت فناوری اطلاعات را برای توسعه در بطن خود دارد و بر این اساس در برنامه ششم علاوه بر اینکه یک بخشی مجزا به حوزه کاری ما مربوط است به طور عمومی نیز توسعه حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ملاک نظر است. از سویی برای آنکه بتوانیم زیر ساختهای شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم همچنان که امور امنیتی آن برای ما بسیار مهم است تا شبکه امنی را احداث کنیم و غیر قابل نفوذ باشد لازم است توانایی شبکه را برای پاسخگویی همه نیازهای کشور ایجاد کنیم و بر همین اساس افزایش پهنای باند را در برنامه داریم به نحوی که از ابتدای دولت، پهنای باند داخل 620 گیگابیت بر ثانبه بوده و امروز این رقم به 2 هزار و 400 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته و تا پایان سال 94 نیز به 4000 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید البته لازم به ذکر است تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در ابتدای دولت یازدهم در بخش تلفن همراه حدود 250 هزار نفر و در بخش ADSL و WIMAX حدود 000/200/3 نفر بوده است که در حال حاضر به بیش از 20 میلیون نفر در تلفن همراه و بیش از 10 میلیون در ADSL و WIMAX رسیده است به عبارت دیگر در طی دو سال گذشته کاربران اینترنت پرسرعت تقریبا 10 برابر شده اند.
برنامه وزارت ارتباطات برای کم فروشان اینترنت چیست؟ برخی از شرکتهای خدمات اینترنتی آنچه به مشتریان خود عرضه میکنند مطابق با قراردادهای فروش نیست.
البته این صحبت عمومیت ندارد و فرض بر این است که شرکتهایی که اینترنت واگذار میکنند مطابق قرارداد با مشتریان خود عمل میکنند ضمن آنکه ما یک نظارت بسیار دقیقی بر عملکرد این شرکتها داریم و سازمان تنظیم مقررات رادیویی معاونت نظارت خود را مسئول نظارت بر عملکرد شرکتهای عرضه کننده اینترنت قرار داده است و به طور بر خط بر عملکرد این شرکتها نظارت دارد. ضمن آنکه خود مردم نیز به سادگی میتوانند بر آنچه که دریافت میکنند با استفاده از اپلیکیشنهای مختلف نظارت کنند و با استفاده از این نرم افزارها میتوان رصد کرد که چه میزان پهنای باند خریداری شده و تا چه میزان این پهنای باند عرضه میشود. همچنین با ایجاد سامانه 195 به طور سراسری میتوان کم فروشی شرکتهای متخلف را گزارش داد و ما با انجام نمونه گیری از نوع و ویژگیهای خدمات شرکت اعلام شده که به مشتریان خود ارائه میدهد و نمونه گیری از سطح بهره مندی آن مشتری که اعلام شکایت داشته، نظارت را به سرعت انجام میدهیم و در نظر داریم تا با این اقدام، ارتباطی میان شرکتهای خصوصی و مردم برقرار کنیم به نحوی که همچنان که حقوق مردم حفظ و رعایت میشود، حقوق شرکتهای خصوصی نیز برقرار باشد.
توسعه تلفنهای ثابت و همراه با تکیه بر جلب مشارکتهای داخلی و خارجی به چه نحوی خواهد بود؟
هم اکنون سه اپراتور تلفن همراه در کشور فعال است و سال گذشته برای توسعه این شبکهها بدون آنکه نیاز به به تکنولوژی و فناوری جدید باشد امکان توسعه فراهم کردیم به این معنی که با صدور پروانه فعالیت امکان حضور نسل سه، چهار و بالاتر را فراهم کردیم که در این فضا یک تحول خوبی به وجود آمد و در این رابطه سرمایه گذاری مناسبی هم انجام شد و از آنجا که در اجرای این مهم در رقابت بین سه اپراتور رخ میدهد از نظر بازار رقابتی بخشی از دغدغههای دولت را کاهش میدهد چرا که معتقدیم هر کجا رقابت به وجود آید مردم سود میبرند چرا که در رقابت، کیفیت بالا میرود و قیمت کاهش مییابد و سود آن نصیب مردم میشود همچنان که هم اکنون در حوزه تلفن همراه مشکلی وجود ندارد و مخاطب در استفاده از خدمات تلفن همراه در ارسال صوت و دیتا با مشکل مواجه نیست و در حال نوسازی و توسعه شبکه فعلی هستیم. در حال حاضر رتبه بهره مندی کشور در حوزه تلفن همراه و ثابت در مقایسه با جهان با احتساب تمام ایرانیان بدون در نظر گرفتن سن و سال، حدود هفتاد و هشت میلیون جمعیت را به طور کامل تحت پوشش داریم و هر سه اپراتور اگر مجموعه مشترکان خود را جمع بزنند بیش از جمعیت کشور مشترک دارند و این رتبه بسیار خوبی در داخل و سطح بین الملل محسوب میشود و در حال حاضر رقابت بسیار خوبی برای ارتقاء کیفیت خدمات تلفن همراه است و برای این مهم برنامه ویژه ای برای افزایش خدمات و کاهش تعرفهها در نظر داریم و مقرر است تا سال آینده سیستم فنی را اجرا کنیم تا هر مشترک با شماره ای که دارد امکان تغییر اپراتور با همان شماره را داشته باشد و این موجب میشود که هیچ اپراتوری در حاشیه امن با تعداد کثیر مشترکین خود قرار نگیرد چرا که با حفظ فضای رقابتی هر مشترک میتواند با در نظر گرفتن مزیتهای هر یک از اپراتورها به تعویض اپراتور خود اقدام کند. ضمن آنکه علاوه بر کیفیت و ارتقاء آن در صدد افزایش پوششهای شبکه هستیم.
در مورد تلفن ثابت باید یادآوری شود که هدف از واگذاری مخابرات خروج از انحصار دولتی بود تا بخش خصوصی بتواند وارد عرصه رقابتی شود در حالی که متأسفانه با واگذاری شرکت مخابرات رقابتی به وجود نیامد و در یکسال و نیم گذشته تلاش بر این بود که زمینه فعالیت رقابتی در حوزه مخابرات فراهم شود که در هفته دولت تعدادی از شرکتهایی که در حوزه ارتباطات ثابت درخواست داده اند را فعال میکنیم که بررسیهای لازم در مورد این شرکتها با فراخوانی که از قبل منتشر شده بود انجام شده و از این پس مردم صرفاً از شرکت مخابرات خدمات تلفن ثابت را دریافت نمی کنند و این خود مقدمه ای بر یک رقابت است.
به نسلهای بعدی اپراتورها اشاره کردید موقعیت و وضعیت اپراتورهای چهارم و پنجم همچنین برنامه تولیدLTE و G5 تاکنون چه بوده و به چه دستاوردهایی خواهد رسید؟
برنامههایی که برای آینده در پیش داریم این است که در زمینه تلفن همراه بتوانیم به اپراتورهای مجازی نیز پروانه دهیم به این معنا که نیاز به سرمایه گذاری و احداث شبکه جدید ندارد بلکه از بخش خالی و 3 اپراتور موجود طبق قرارداد به صورت مجازی به مشترکین و متقاضیان خدمات مخابراتی، سرویس دهی خواهند داشت. در این رابطه فراخوانی صادر شد و زمان این فراخوان دو هفته گذشته به پایان رسید و در آن 51 شرکت درخواست دادند و هم اکنون ارزیابی آنها در دست اقدام است.
هم اکنون دولت در فضای مجازی حضور دارد، این حضور و تأثیر آن را چطور ارزیابی میکنید تا محتوای غیر مناسب در شبکههای مجازی کاهش یابد؟
حضور دولت در این فضا مطابق آنچه اعلام کرده در تحقق اجرای منشور حقوق شهروندی و احترام به حقوق شهرندی است و ضمن آنکه دولت دسترسی آزاد به اطلاعات را از تصویب گذراند و هم اکنون در حال اجراست و در این چارچوب اعتقاد دولت بر این است که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میتواند مورد استفاده مردم قرار بگیرد و اگر بستر این شبکهها در داخل کشور باشد بر دیگر شبکهها ارجح خواهند بود که در ماههای اخیر شاهد ظهور شبکههای اجتماعی داخلی هستیم و یکی از این شبکهها هم اکنون حدود 2 میلیون مشترک دارد و برنامه وزارت ارتباطات حمایت فنی و همه جانبه از شبکهها در داخل کشور است اما این وظیفه دولت نیست که شبکههای اجتماعی ایجاد کند بلکه ایجاد بستر توسط ما صورت میگیرد و نرم افزار و برنامه مورد نیاز از سوی بخش خصوصی و خود مردم ایجاد میشود مانند دیگر کشورها چرا که هیچ کدام از این شبکهها متعلق به هیچ دولتی نیست و گروههای مختلفی در اقصی نقاط دنیا فعال است و بر این اساس تا زمانی که یک شبکه اجتماع داخلی و خارجی اصول ما را قبول دارد از منظر رعایت اخلاق و مسائل امنیتی چارچوب و قوانین کشور ما را مورد توجه قرار دهد به نظر ما میتواند به کار خود ادامه دهد.
از نظر امنیت شبکه چه اقداماتی برای مخاطبان شبکههای مجازی انجام داده اید؟
موضوع امنیت در شبکه و امنیت در حریم خصوصی افراد هر دو مهم است، از یک سو نیاز است شبکه ای امن بر قرار باشد چرا که در دنیای امروز با تعدد بدافزارها و ویروسها مواجه هستیم. هکرهای مختلف بر امنیت شبکهها و حریم خصوصی افراد دست اندازی میکنند، لازم است از نظر فنی کاملاً آماده باشیم تا بتوانیم در مقابل همه این هجمهها بایستیم، خوشبختانه کار بسیار بزرگی از نظر امنیت شبکه و سیستم اس او سی و دیگر سیستمهایی همچون گوهر انجام شده است که در مجموع امنیت شبکه کشور را از حیث ویروسها و هکرها تأمین میکند ضمن آنکه باید مراقب مسیریابیهای خارجی و دسترسی به اطلاعات داخل کشور باشیم و هم اکنون از سیستمی استفاده میکنیم که بسیاری از مسیر یابیها در داخل کشور انجام میشود. موضوع مهم دیگر در این رابطه حریم خصوصی افراد است هرچند که تا امروز به همگان اعلام کردیم که صرفاً اطلاعاتی را در شبکه قرار دهند که میخواهند در دسترس عموم قرار بگیرد چرا که فضای مجازی مشابه خانه ای با درب باز است و امکان ورود همگان به آن وجود دارد و لازم است افراد از انتشار اطلاعات خصوصی در فضای مجازی پرهیز کنند و این توصیه مهمی است که به عموم مردم ارائه میشود و از طرفی دولت تمام تلاش خود را میکند که شبکه، شبکه امنی باشد.
ساخت ماهواره ملی در حال حاضر در چه مرحله ای است و این موضوع در برنامههای میان مدت و بلندمدت چه جایگاهی خواهد داشت؟
دو کار موازی در این مهم در حال انجام و اقدام است در امور تحقیقاتی ساخت و پرتاب ماهواره در داخل کشور صورت گرفته است که در گذشته نمود آن با پرتابهای آزمایشی و ماهوارههای آزمایشی عملیاتی شده مانند ماهوارههای فجر، امید و مانند آنها که این موضوع توسط پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی با همکاری دانشگاههای مختلف انجام میشود و یک برنامه در بلند مدت صورت میگیرد و آن ساخت و پرتاب ماهواره اصلی است که در مدار ژئو قرار میگیرد که حدود 15 ماه زمان نیاز دارد و این مدت برای دیگر کشورها نیز به همین میزان است، در حالی که مراحل تحقیقاتی تاکنون به این صورت بوده که ماهوارههایی با وزن کم و ابعاد کوچک جنبه آزمایشی داشته اند در حالی که ماهواره اصلی 2500 کیلو گرم وزن دارد و تا کنون ماهوارههای تحقیقاتی در مدار لئو قرار میگرفتند و پرتاب ماهواره اصلی در مدار ژئو خواهد بود البته پرتاب آن به سیستمی پیشرفته تر احتیاج دارد و برنامههایی که هم اکنون در دست داریم مقدمه ای برای تحقق این مهم است و به نظر میرسد تا زمانی که به این مهم دست یابیم لازم است ماهواره ملی برای کارهای مخابراتی و پخش رادیو و تلویزیون ایجاد شود. همچنین ماهواره ای نیز برای سنجش از راه دور احداث میکنیم که امیدوارم این دو ماهواره را زودتر از آنچه در برنامه ماهواره اصلی است ایجاد و مورد بهره برداری قرار دهیم.
هم اکنون وضعیت صادارت اینترنت به کشورهای همسایه چگونه است؟ لطفاً جزئیات این همکاری و تعامل با کشورهای همسایه در حوزه ارتباطات و آی تی را توضیح دهید.
دو برنامه و اقدام در ارتباط با کشورهای همسایه انجام میدهیم اول اینکه در حال حاضر امکاناتی را فراهم کردیم که امکان ترانزیت اینترنت و پهنای باند آنها از مسیر ایران برای اروپا و جنوب شرق آسیا امکان پذیر است و همانطور که اینترنت کشور ما از دیگر مرزها عبور میکند و هزنیه ای برای ما ایجاد میکند، در ترانزیت اینترنت همسایگان از مسیر کشور ما، درآمدی نصیب ما میشود و رابطه دیگر، خرید اینترنت توسط همسایگان از کشور ماست. هم اکنون مذاکراتی با کشورها همسایه صورت گرفته که ماهیانه اجاره ای را در این رابطه پرداخت کنند.
در بخشی از صحبتهای خود به حمایت از تولیدکنندگان نرم افزارهای موبایلی اشاره داشتید، برنامه ای برای توسعه و صدور اپلیکیشنهای ایرانی در عرصه بین الملل دارید؟
به نظر میرسد در دو سال سال گذشته اقدام مناسبی در حوزه نرم افزارهای موبایلی انجام شده و خدمات مناسبی ارائه شده و تولید محتوا و خدمات حاصل از این دستاوردها در داخل کشور مورد استفاده مردم قرار میگیرد و طراحی این نرم افزارها علاوه بر امکان استفاده در داخل قابل استفاده در دیگر کشورها نیز هست اما به طور رسمی تاکنون 200 میلیون دلار اپلیکیشن صادر کرده ایم و به روشهای دیگری هم نرم افزارها صادر میشوند و بر این اساس به دنبال تسهیل این مهم هستیم و به همین دلیل در آخرین جلسه شورای عالی صادرات که من نیز عضو آن هستم پیشنهاد دادم که موضوع صادرات نرم افزار و مشوقهایی که در این حوزه میتوان در نظر گرفت، مورد توجه قرار گیرد و الان گروهی در این مهم مشغول بررسی است و امیدوارم در جلسه بعدی شورا به تصویب برسد.
بفرمایید دولت در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی چه کارهایی انجام داده است؟
این یکی از سیاستهای جدی دولت آقای دکتر روحانی است که به روستاها و مناطق مرزی، مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق محروم توجه بیشتری شود، بر این اساس کار مجزایی را آغاز کردیم و سال گذشته حدود 240 میلیارد تومان برای طرحهای روستایی هزینه کردیم، امسال نیز اعتباری بالغ بر 324 میلیارد تومان در توسعه ارتباطات بخشهای روستایی در نظر گرفتیم و به نظر میرسد که باید خدمات تلفن ثابت مخابرات و هم خدمات اینترنت به روستاهای مختلف به تناسب افزایش یابد هدف از این توسعه فراهم کردن بستر خدمات الکترونیک در روستاهاست چرا که با توسعه این خدمات وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و کشاورزی نیز در روستاها گسترش مییابد و سطح شاخصها در این مناطق صعود میکند به نحوی که زمینه افزایش توان و مهارت روستاییان در همان روستا شکل گرفته و کیفیت آموزش غنی تر میشود ضمن آنکه با این اقدام روستائیان نیز به شبکه شهری وصل میشوند میتوانند به صورت مستقیم محصولات خود را از طریق شبکه به شهرها عرضه کنند، امسال برای این موضوع به 25 هزار روستا را اضافه بر آنچه تاکنون دسترسی به شبکه داشتند، اینترنت عرضه میکنیم، ضمن آنکه تا پایان این دولت، روستای بالای 10 خانوار نخواهیم داشت که اینترنت نداشته باشد و در حال حاضر میتوان ادعا کرد بیش از 90 درصد روستاهای کشور از خدمات ارتباطاتی بهره مند شده اند و برای روستاهایی با 10 تا 15 خانوار حدالاقل یک خط عمومی برقرار کرده ایم و روستاهای بیش از 20 خانوار تلفن خانگی دارند.
نظر شما راجع به برجام و دستاورد دولت چیست، به نظر شما تصویب این موضوع در مجلس چه آثاری دارد؟
آن چیزی که باید به آن توجه داشت این است که تاکنون سندی را امضاء نکرده ایم که جنبه توافق بین المللی داشته باشد و بخواهیم آن را از تصویب مجلس بگذرانیم چرا که برجام موضوعی است نسبت به آنچه که در گذشته متعلق به ما بوده و دیگران باید انجام میدادند و انجام ندادند و هم اکنون در برجام توافق شده است که چگونه این موارد را عملیاتی کنیم، به جزء یک مورد در برجام که هر زمان نوبت آن برسد باید آن را به مجلس ارائه کنیم و آن پیوستن ایران به پروتکل الحاقی است که یک معاهده ای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و مابقی مطالب به نحوی است که تاکنون نه نمایندگان کشورهای طرف مذاکره موسوم به گروه 1+5 آن را امضاء کرده اند و نه تیم مذاکره کننده ایران، اما موضوع مهم در این رابطه که بحث تصویب مجلس شورای اسلامی را مطرح میکند، اظهاراتی مبنی بر این است که دیگر طرفین مذاکره موارد توافق را به مجالس خود میبرند و نباید از نظر دور داشت که آنها آنچه را که در اعمال تحریمها از مسیر تصویب مجلس خود گذراندند هم اکنون برای لغو آن دوباره نیاز به مجوز نمایندگان پارلمان خود دارند تا تحریمها را بردارند در حالی که ایران موضوعی را برای تعامل با جهان و قطع ارتباط با آنها به مجلس نبرده بود که اکنون برای تغییر آن دوباره موضوعی را از تصویب مجلس بگذراند. هم اکنون آنچه در کنگره آمریکا اتفاق میافتد سابقه تحریم ایران در کنگره است و در حال حاضر موضوع این است که با پذیرش توافق با ایران، کنگره موارد تحریم را لغو کند یا نکند که در اینجا با گروه مقابل مذاکرات به صورت داوطلبانه مواردی را پذیرفته ایم و تا هنگامی که این موضوع به صورت بیانیه باشد در اختیار خودمان (دولت به عنوان مجری) است به نحوی که مطابق رفتار غرب رفتار خواهیم کرد اما زمانی که در مجلس موضوعی را مصوب کنیم در حقیقت این موضوع به نوعی موجب الزام دولت میشود تا آنچه را که داوطلبانه پذیرفته به صورت الزام آور باید انجام دهد و میتواند بار منفی داشته باشد و از نظر حقوقی نیز اگر به گذشته نگاهی داشته باشیم مانند قطعنامه 598 و بیانیه مشترک لوزان در مرحله نخست توافقها حدود یک سال و نیم قبل توافق صورت گرفت و اجرای آن انجام شد. قابل درک است که این موضوع نیز شباهت به همان توافق لوزان دارد و یک مرحله گسترده تر است و بر این اساس باید در نظر گرفت که این دولت قانونمدار است و تعامل نزدیکی با مجلس تاکنون داشته و در آینده نیز خواهد داشت و طرح مطالبی از این دست با منظور مخالفت با مجلس صورت نمی گیرد بلکه موضوع درک عرصه بین الملل و حفظ امنیت ملی و جایگاه حقوقی کشور به نحوی است که آنچه دیگران انجام نمی دهند ما انجام دهیم.