ارائه خدمات راهبردی و مشاوره جهت دستيابي مخابرات كشور به سامانه‌های يكپارچه‌سازي مديريت شبكه

شماره :
42200
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1402/06/28 ساعت 16:39
دسته بندی

ارائه خدمات راهبردی و مشاوره جهت دستيابي مخابرات كشور به سامانه‌های يكپارچه‌سازي مديريت شبكه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گروه مدیریت یکپارچه شبکه‌ با فعالیت ها و اقدامات متعدد در زمینه مدیریت شبکه، مدیریت ارتباط با مشتریان و صدور صورتحساب، موفق شده است از ابتدا تا کنون تجربه های مفید و سودمندی کسب کند و دستاورد این تجربیات را در قالب خدمات تحقیقاتی، مشاوره ای و راهبردی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجموعه های تابعه قرار دهد.

مشارکت در توليد دانش در زمينة مباحث بنيادي مطرح در حوزه‌هاي مختلف مديريت شبکه، بسترسازي، هدايت، حمايت و همكاري با بخش خصوصي براي بومی سازی و توسعه فناوری­ها و محصولات مورد نياز كشور در زمينة مديريت شبکه، مديريت ارتباط با مشتريان و صدور صورتحساب است.

همچنین ارائه خدمات راهبردي و مشاوره‌اي در جهت دستيابي مخابرات كشور به سامانه­ های مديريتي قوي‌تر و كارآمدتر و يكپارچه‌سازي مديريت شبكه به منظور كاهش هزينه‌هاي نگهداري شبكه، افزايش رضايت مشتريان، افزايش سوددهي، استفاده بهينه از تجهيزات شبكه ، بهبود كيفيت سرويس، و كاهش هزينه استفاده از سرويس از اهداف كلي اين گروه مي‌باشد.

 

خدمات متنوع و تخصصی گروه مدیریت یکپارچه شبکه‌

گروه مدیریت یکپارچه شبکه‌ بر اساس تجارب نیروهای متخصص داخلی و نیز دانش و تجربه مشاوران خبره، خدمات متنوعی ارائه می کند که رصد فناوری­های نوین و انجام پروژه‏ هاي بنیادی و كاربردي در خصوص مديريت شبكه‏هاي جدید مطرح در دنيا به منظور بكارگيري در كشور، تنها بخشی از این خدمات است.

این گروه تحقیقاتی، در زمینه رصد فناوری­های نوین و انجام پروژه‏ هاي بنیادی و كاربردي، سه موضوع مديريت شبكه هاي ارتباطی نسل پنج (5G)، مديريت شبكه در اينترنت اشياء (IoT)و مديريت شبكه‌هاي مبتني بر نرم‌افزار (SDN/NFV)را دنبال می کند.

همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ و اجراي پروژه­هاي راهبردي و کاربردی به منظور بهینه‌سازی مدیریت شبکه­های مخابراتی، بومی­سازی و ارتقاء سامانه­های پشتیبانی عملیات و کسب و کار  با بكارگيري فناوري‌هاي نوین مانند استفاده از هوش مصنوعی و تحليل داده‌هاي عظيم به منظور كارآمدتر كردن سامانه­ های مديريتي و بكارگيري ساختار ابری و زنجیره بلوکی در مديريت شبكه، بخش دیگری از اقدامات و محورهای گروه مدیریت یکپارچه شبکه است.

ناگفته نماند که در بین محورهای فوق، مدیریت کیفیت سرویس و تجربه و توافق­نامه ­های سطح سرویس و داشبورد مدیریتی و هوش تجاری نیز در نظر گرفته شده و خدماتی هم در این خصوص ارائه می شود.

توسعه همکاری­های پژوهشی با مجامع داخلی و بین­المللی در قالب گروه­های مطالعاتی به منظور تدوین و بومی‌سازی استانداردهای مرتبط  با مدیریت شبکه­هاي مخابراتي، ارائه خدمات آموزشی تخصصی در حوزه‌های مرتبط و ايجاد محيط آزمون جهت توسعه و تست سامانه­ ها و واسط‌هاي مديريتی، بخش دیگری از خدمات در حال انجامِ گروه مدیریت یکپارچه شبکه است.

 

پروژه های جاری گروه مدیریت یکپارچه شبکه‌

گروه مدیریت یکپارچه شبکه پژوهشکده فناوری ارتباطات در حال حاضر دو پروژه اصلی با عنوان «طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی» و «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب‏های توافقنامه‏های سطح خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات» را در دستور کار خود دارد.

در راستای پروژه «طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی»، در آزمایشگاه گروه مدیریت یکپارچه شبکه، سامانه  «ذکاوت» ایجاد گردیده است. این سامانه شامل زیرسیستم‌های گردآوری کلان‌داده، ذخیره‌سازی کلان‌داده، تحلیل‌های توصیفی­- پیش‌بینی و مصورسازی  می‌باشد و ذائقه سنجی کاربران در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و همچنین دامنه‌های بازدید‌شده از وب  را  محقق می‌نماید.

در این سامانه تحلیل این داده‌ها با استفاده کاربردی از فناوری‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین به روش‌های سنتی و عمیق، استفاده از علم آمار، مهندسی داده‌ها، کاوش داده‌ها و در نهایت مصورسازی نتایج تحلیل‌ها، به شیوه‌ پژوهش و توسعه درکنار هم به ظهور رسیده است.

 

سه فاز موفقیت آمیز از سامانه «ذکاوت»

در حال حاضر سامانه «ذکاوت» در حال طی کردن مسیر یکپارچه‌سازی و عملیاتی شدن بخش‌های مختلف می‌باشد و تا رسیدن به این مرحله سه فاز را به صورت موفقیت‌آمیز پشت سر گذارده است. مدیریت این پروژه به سبک چابک انجام شده و در هر مرحله نتایج حاصله از ماژول های توسعه داده شده در اختیار مشتریان و ذی‌نفعان پروژه قرارگرفته و بازخوردها اخذ و این روند ادامه پیدا نموده است.

پروژه «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب‏های توافقنامه‏های سطح خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات» نیز با هدف بررسی و تدوین ضوابط و چارچوب‏های توافقنامه‏های سطح خدمات درخصوص پروانه‌هاي ICT در حوزه‌هاي ثابت و سيار، با توجه به نوع خدمت و جایگاه اپراتور در زنجیره تأمین آن تعريف گرديد.

 

افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکین نهایی

انجام این پروژه امکان نظارت بر کیفیت خدمات ارائه شده از جانب اپراتورها را فراهم کرده و در نتیجه کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکین نهایی و بین اپراتوری را در لایه های مختلف افزایش می‏دهد. در طی این پروژه، علاوه بر انجام مطالعات تطبیقی در خصوص قوانین و مقررات وضع شده از جانب سازمان‏های رگولاتوری دیگر کشورها، رویکرد اپراتورهای برتر حوزه ICT و استانداردهای مرتبط نیز بررسی شده است.

همچنین با اخذ نظرات خبرگان و فعالان حوزه ICT کشور، ابتدا بازارها و خدماتی كه لازم است رگولاتوري جهت ارائه چارچوب توافق‏نامه سطح خدمات ورود کند، تعیین شده و سپس با توجه به زنجیره تامین این خدمات، شاخص‏هاي سنجش کیفیت خدمات به همراه حدود آستانه آنها پیشنهاد شده است. ضمن اینکه تعیین گام‏های عملیاتی کردن توافقنامه‏های سطح خدمات پیشنهادی با در نظر گرفتن نيازمندي­هاي قانونی، حقوقی و فنی نیز از اهداف دیگر این پروژه است.

 

X