ارائه خدمات جدید توسط جویشگرهای بومی
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست، دكتر علیرضا یاری، مجری طرح جویشگر بومی، گزارشی از مدل مفهومی جویشگر و ارتباط آن با طرح نرمافزار، عملکرد بودجهای طرح و همچنین روند تسهیلسازی فرآیندهای مرکز برای این طرح و میزان پیشرفت طرح ارائه كرد.
بنا بر این گزارش، وی با تقسیمبندی مدل مفهومی جویشگر بومی به هفت دسته «اقلام، فضای كاربری، الزامها، مزایا، ذینفعان، توانمندی و انگیزه كاربست (انگیزه كاربر)» و زیرمجموعههای آن، توضیحاتی درباره دستههای یادشده برای حاضران ارائه نمود.
این گزارش حاكی است، در راستای مدل مفهومی جویشگر، خسرو سلجوقی رئیس شورای راهبری، بر یکپارچگی طرحهای کلان پروژههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد و گفت: شورای راهبری قصد ترسیم مدل مفهومی کلان طرحهای جویشگر، نرمافزارهای بومی، قند پارسی و یادگیری الکترونیکی دارد.
شایان ذكر است، در شورای راهبری مذكور در پاسخ به پرسش احمد طباطبایی از اعضای شورای راهبری جویشگر بومی درباره شمار جویشگرهای بومی و همچنین نحوه تعامل این جویشگرها با یكدیگر، بحث و بررسی شد و بر اینكه به دنبال جویشگر دولتی نیستیم و سیاست بر این است كه جویشگرهای بومی با یكدیگر تعامل داشته باشند تأکید گردید و گفته شد: ما خواستار آن هستیم كه هر كدام از جویشگرها قابلیتهای خاص خود را داشته باشند و بتوانیم قدرت رقابتپذیری بین آنها را افزایش دهیم.
در ادامه این نشست، دكتر كامبیز بدیع، عضو شورای راهبری جویشگر بومی با بیان اینكه هدف از طراحی جویشگر بومی رقابت با جویشگرهای جهانی نظیر گوگل نیست، تأکید كرد: باید مدل کسبوکار را بر اساس اینكه رقیب گوگل نیستیم، طراحی كنیم ضمن آنکه باید به سراغ خدمات و سرویسهایی برویم كه گوگل یا به آنها نپرداخته و یا برای گوگل سودی ندارد كه به آنها بپردازد و بالأخص محلی است.
گفتنی است در این نشست، با تصمیم حاضران قرار شد حمایت از جویشگرهای بومی از این پس منوط به تهیه و ارائه مدل کسبوکار باشد؛ لذا مقرر شد مدلهای کسبوکار موتورهای جستجوی «پارسیجو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شوند.